Nanging ana ing Jawa Tengah ngadeg ing Kratoning Demak kang siji karakter kraton Islam. Ana urip pangeran misuwur dijenengi Raden Made Pandan. Dheweke dikenal minangka sawijining ulama lan Muh. Akeh wong sing wegah kanggo beliau.beliau kae lan duwé anak lanang jeneng Raden Pandanarang. Kaya kang rama Raden misuwur minangka Pandanarang sopan anak, loropaken, jinis lan dutiful kanggo wong tuwané.
Banjur Raden Made Pandan njupuk putra lan rombongan kanggo ninggalake Kasultanan Demak. Padha menyang kulon katon kanggo wilayah anyar kanggo bakal dikuwasani. Dina ing cara, akhire Raden Made Pandan takon kanggo mungkasi lan aran kanggo cocog wilayah padha dianggep cocok kanggo katutugan.
Banjur Raden Made Pandan njupuk putra lan rombongan kanggo ninggalake Kasultanan Demak. Padha menyang kulon katon kanggo wilayah anyar kanggo bakal dikuwasani. Dina ing cara, akhire Raden Made Pandan takon kanggo mungkasi lan aran kanggo cocog wilayah padha dianggep cocok kanggo katutugan.
Alas lan malah banjur kabuka, temah diadegaké pesantren lan farmland. Ing panggonan anyar Raden Made Pandan mulang Islam pandherekipun. Pungkasanipun ing orane sekolah asrama lan ngajak wong liyane kanggo teka sinau agama ing panggonan sing.
Iki ngendi Raden Made Pandan aran seneng kanggo manggon karo kang putra. Panjenenganipun ngarep-arep kang putra bakal bisa kanggo ngganti menyang dadi guru agama Islam ing panggonan sing saiki.
Sadurunge seda Raden Made Pandan Raden Pandanarang menehi saran kang putra terus ita ngimpi. Raden Pandanarang takon ora kanggo ninggalake wilayah. Raden Pandanarang takon kanggo nyebar agama Islam ing panggonan sing lan ngatur tanah tetanèn watara wilayah.
Iki ngendi Raden Made Pandan aran seneng kanggo manggon karo kang putra. Panjenenganipun ngarep-arep kang putra bakal bisa kanggo ngganti menyang dadi guru agama Islam ing panggonan sing saiki.
Sadurunge seda Raden Made Pandan Raden Pandanarang menehi saran kang putra terus ita ngimpi. Raden Pandanarang takon ora kanggo ninggalake wilayah. Raden Pandanarang takon kanggo nyebar agama Islam ing panggonan sing lan ngatur tanah tetanèn watara wilayah.
Karepé bapakné iki mlaku ono dening Raden Pandanarang. Raden Pandanarang dadi guru agama sing ngirim kawruh Islam wonten ing masyarakat kiwa, uga ngatur lahan pertanian. Dipikolehi saka pametumu tetanèn harvests KALUBÈRAN. Karo wong sing relatif singkat lan liyane teka kanggo sinau agama Islam.
Sawijining dina Raden Pandanarang digunakake ing lahan tetanen karo para sakabate, dumadakan bab aneh kedaden. Antarane wit gembur ijo ana sawetara wit lunak sing tuwuh saka saben liyane. Wong-wong sing weruh iku uga wonder, kok ing lemah fertile iku mundak akeh adoh-flung wit lunak?
Demi weruh iku Raden Pandanarang ngomong sing wilayah iki Aku jenenge Semarang. Asalé saka tembung Asem iku suku cadang. Mangkono asal saka kutha Semarang kang saiki sawijining kutha rame ing Jawa Tengah lan malah dadi ibukutha provinsi iki. Amarga saka layanan iki pisanan dibukak lan diadegaké ing kutha Semarang, Raden Pandanarang, banjur diangkat langsung minangka pimpinan uga minangka gelar Ki Ageng Pandanarang I.
2. Dumadine Rawa Pening
Ing gubug mau bocah kang elek rupane dirumat (dipelihara) dening Mbok Randha. Dheweke diwenehi pangan kanthi lawuh apa anane. Sawise mangan, bocah ala mau crita marang simbah randha yen dheweke iku Baru Klinthing utawa Jaka Bandhung utawa Jaka Pening. Simbah mau tresna banget marang Baru Klinthing, malah urip bebarengan sawetara dina. Bareng wis rumangsa wis rumangsa cukup dibantu dening simbah, Baru Klinting nerusake mlaku lan marani wong-wong kampung kang wis nglarakake atine. Sadurunge lunga , Baru Klinthing weling marang simbah yen mengko ana prastawa gedhe simbah supaya numpak lesung. Ing batin, simbah bingung karo welinge Baru Klinthing mau, nanging simbah tetep urmat lan ngeling- eling piweling kasebut.
Sawijining dina Raden Pandanarang digunakake ing lahan tetanen karo para sakabate, dumadakan bab aneh kedaden. Antarane wit gembur ijo ana sawetara wit lunak sing tuwuh saka saben liyane. Wong-wong sing weruh iku uga wonder, kok ing lemah fertile iku mundak akeh adoh-flung wit lunak?
Demi weruh iku Raden Pandanarang ngomong sing wilayah iki Aku jenenge Semarang. Asalé saka tembung Asem iku suku cadang. Mangkono asal saka kutha Semarang kang saiki sawijining kutha rame ing Jawa Tengah lan malah dadi ibukutha provinsi iki. Amarga saka layanan iki pisanan dibukak lan diadegaké ing kutha Semarang, Raden Pandanarang, banjur diangkat langsung minangka pimpinan uga minangka gelar Ki Ageng Pandanarang I.
2. Dumadine Rawa Pening
Desa Banarawa
lagi nganakake pesta desa. Wong-wong ing desa iku padha masak kanggo nyiyapake
pesta. Kabeh padha njupuk bagian, ora ana kang keri. Wong-wong padha nyiyapake
ubarampe pesta kang minangka wujud rasa syukur marang Gusti kang Akarya Jagad.
Ing tengah-tengahing padha nyambut karya mau, ana bocah kang ala rupane, pesing
lan amis gandane.
Mangerti
kahanan kang kaya mangkono, wong-wong padha ora seneng, amarga manut kapitayane
masyarakat, bocah ala iki bakal nekakake sial, ora oleh berkah anggone pesta.
Kagawa rasa ora seneng mau, mula bocah ala rupane ditundhung kanthi kasar.
Bocah mau bisane mung nangis, karo mlaku sempoyongan amarga wis pirang-pirang
dina ora mangan, bocah ala rupa mau lunga lan ngadoh saka wong-wong mau. Kanthi
ati kang lara lan nabet jroning ati amarga tansah digawe kasar, dihina, bocah
ala rupa mau mlaku menyang kampung tanpa arah lan tujuan. Anggone
mlaku ora krasa tekan papan panggonan arupa gubugan kang sepi kahanane lan adoh
saka masyarakat. Gubug mau mung dienggoni wong tuwa wedok kang wis dadi randha.
Ing gubug mau bocah kang elek rupane dirumat (dipelihara) dening Mbok Randha. Dheweke diwenehi pangan kanthi lawuh apa anane. Sawise mangan, bocah ala mau crita marang simbah randha yen dheweke iku Baru Klinthing utawa Jaka Bandhung utawa Jaka Pening. Simbah mau tresna banget marang Baru Klinthing, malah urip bebarengan sawetara dina. Bareng wis rumangsa wis rumangsa cukup dibantu dening simbah, Baru Klinting nerusake mlaku lan marani wong-wong kampung kang wis nglarakake atine. Sadurunge lunga , Baru Klinthing weling marang simbah yen mengko ana prastawa gedhe simbah supaya numpak lesung. Ing batin, simbah bingung karo welinge Baru Klinthing mau, nanging simbah tetep urmat lan ngeling- eling piweling kasebut.
Lakune Baru
Klinthing linambaran ati kang goreh lan nggawa sada lanang. Lakune wis tekan
kampung kang dituju. Wong-wong padha ngusir marang Baru Klinthing. Nanging Baru
Klinthing ora gelem lunga, malah nantang marang wong-wong kampung lan ngetokake
sada lanang. Sada lanang kasebut banjur ditancepake ing lemah. Wong-wong
dikandani supaya njabut sada mau, yen bisa njabut sada mau arep diwenehi bebana
dening Baru Klinthing. Krungu tembunge Baru klinthing kang kaya mengkana, Wong-wong
pada nyoba njabut sada mau. Saka sing awake
cilik tekan wong sing awake gedhe ora ana kang bisa njabut.
Pungkasaning, sada mau saged dinjabut kaliyan Baru Klinthing lan muncrat banyu.
Muncrate banyu
sansaya gedhe. Wong-wong padha bingung lan padha golek papan panggonan kang
luwih dhuwur. Omah, kewan, wit-witan, raja brana, lan wong-wong mau ora ana
tilase, kabeh wong pada sirna amarga piwalese saka tumindhake dewe. Kampung
kang mirip rawa mau, diarani Rawa Pening.
Rawa pening
saiki panggonan plancongan ing Kabupaten Semarang, Jawa Tengah. Rawa
iku ambane kurang luwih 2.670 hektar lan mapan ana ing Kecamatan Ambarawa,
Bawen, Tungtang, lan Banyu Biru. Rawa iki mapan ana ing ereng-ereng gunung
Merbabu, Temoloyo, lan Ungaran.
3. Legenda Kota Kudus
Kala
rumiyin, Kudus arupi dhusun alit ing wewengkon kraton Majapahit. Salah
sawijining dinten, wonten pedagang saking Cina asmanipun Sun Ging. Piyambakipun
ahli ukir. Kawasisanipun sampun kawentar dumugi kraton Majapahit. Kalajeng
dipuntimbali dening Sang Nata Kraton Majapahit kapurih ngukir rerenggan kraton.
Kasilipun ngedap-edapi. Wusananipun, Sun Ging dipunparingi panggenan kangge
ngedekaken perguruan ukir ing dhusun papan panggenanipun. Ing sakmangke,
papanipun kasebat Sunggingan, tegesipun papanipun kaluarga Sun Ging. Ananging ,
carios sanes nyebataken bilih Sunggingan menika ateges ngukir/ nglukis. Juru
sungging ateges ahli nglukis/ ngukir. Ingkang nggadhahi menika Ling Sing
pedagang saking Cina.
Sunggingan
saya ngrembaka ekonominipun ngantos dumugi Kraton Islam Demak Bintoro ingkang
langkung caket tinimbang Kraton Majapahit. Raden Patah minangka natanipun
ngutus Syekh Jafar Shodiq, ulama ageng saking Persia kanthi ancas ngislamake
Sunggingan. Syekh Jafar Shodiq kairing para santri dumugi gapura kanthi
ornament Hindu warisan Majapahit. Ing gapura menika, Jafar Sodiq ngajak para
warga sakkupengipun kapurih ngrasuk agami Islam. Caranipun ngajak kanthi alus.
Gandheng para warga ngrasuk agami Hindu, Japar Sodiq ngasta lembu gapura
kasebat. Masyarakat kepincut ndhatengi awit lembu menika minangka Dewanipun.
Boten dangu, saperangan warga sampun ngrasuk agami Islam, kalebet Sun Ging/
ling Sing (sakmenika jalan Kyai Telingsing). Ing wasana, Jafar Sodiq ngedekaken
masjid sakcelakipun gapura ing dhusun menika. Bangunan mesjid dipunrengga
kanthi rerenggan lempengan sela cemeng (batu hitam ) saking Baitul Maqdis ing
Yerussalem, Palestina. Saking nami Baitulmaqdis menika nami dados name
Kudus ingkang tegesipun suci. Saya dangu mesjid kasebat kawentar kanthi
nami mesjid Kudus (mesjid ingkang karengga lempengan watu Al Kuds/ watu suci).
Kanthi
wontenipun mesjid Al Kuds lan ngedekaken pesantren , saya kathah masyarakat
njaban kitha ingkang nggadhahi ancas ngaji lan maneka warni pedamelan saya
ngrembaka (dagang, tetanen, ngukir, lsp). Dhusun Sunggingan ingkang dipunrintis
dening Ling Sing dados kitha lan pusat pesantren kawentar kanthi sebatan Kudus.
Syekh Jafar Sodiq misuwur kanthi sebatan Sunan Kudus. Gapura ingkang
kaginakaken syiar Islam dening Jafar Sodiq pranyata dados salah satunggaling
ciri khas kitha Kudus inggih menika Menara Kudus.
4. CANDI PRAMBANAN
Ing jaman
biyen ana kerajaan gedhe sing jenenge Prambanan. Rakyate Prambanan iku ayem lan
tentrem sing dipimpin karo Prabu Baka.
Nanging kerajaan
Prambanan diserang karo kerajaan Pengging. Prabu Baka lan pasukane kalah amarga
kurang persiapane. Prabu Baka lan pasukane mati amarga kena karo senjatane
Bandung Bandowoso. Kerajaan Pengging lan pasukane seneng amarga isok naklukno
kerajaan Prambanan.
Pada wektu Bandung Bandowoso ing kerajaan Prambanan, deweke ndelok putri
sing ayu banget. Putri iku jenenge Roro Jonggrang, putri Prabu Baka. Langsung
Bandung Bandowoso nglamar Roro Jonggrang.
"Roro Jonggrang, apa awakmu gelem dadi permaisuriku?" Jare
Bandung Bandowoso.
Roro Jonggrang nanggepi pertanyaane Bandung Bandowoso
"Aku gelem dadi permaisurimu, tapi ana syarate."
"Apa iku syarate?" Jare Bandung Bandowoso.
"Gawekno aku 1000 candi tapi wektune sakwengi!" Jare Roro
Jonggrang.
Ing bengi, Bandung
Bandowoso ngumpulno anak buahe yaiku jin lan setan. Sawise ngerungokno
perintahe Bandung Bandowoso, jin lan setan langsung nggarap sing diperintaake
karo Bandung Bandowoso. Roro Jonggrang ndelengi pekerjaane Bandung Bandowoso.
Roro Jonggrang wedi kalo Bandung Bandowoso iso nggarap permintaake dewe. Roro
Jonggrang langsung ngumpulno dayang-dayange.
Roro Jonggrang mau ngongkon dayange mbakar jerami, munikno lesung
lan naburno bunga sing wangi. Jin lan setan mau wedi lan disangkakno wis esok.
Jin lan setan langsung mbalek. Asline candine iku wis ana 999, tapi kurang 1.
Bandung Bandowoso
mangkel nang Roro Jonggrang amarga wis mbujuk deweke. Langsung bandung
Bandowoso ngesabda Roro Jonggrang dadi patung lan ngganepi 1000 candi.
5. LEGENDA KOTA
SURABAYA
Jaman
mbiyen, ing lautan sering kedadean tukaran antarane iwak hiu Sura lan Buaya.
Kabeh kuwi tukaran ngrebutne mangsa. Kelorone pada-pada kuat, pada-pada
tangkas, pada-pada cerdik, pada-pada ganas, lan pada-pada rakus. Uwis ping
bola-bali kuwi kabeh tukaran hurung pernah ana kang menang utawa sing kalah.
Akhire kuwi kabeh ngadakne kesepakatan.
“Aku
bosen terus-terusan tukaran, Buaya,” Jare iwak Sura.
“Aku
ya, Sura. Apa kang kudu dhewe lakoni ben dhewe ora tukaran?” takon Buaya.
Iwak
Hiu Sura kang uwis nduweni rencana kanggo menghentikan tukarane kanggo buaya
cepet nerangke.
“Kanggo
nyegah tukarane ing antarane dhew, sebaike dhewe mbagi wilayah kekuasaan dadi
loro. Aku berkuasa sepenuhe ing njero banyu lan kudu golek mangsa ing njero
banyu, sedangkan kowe berkuasa ing pinggiran lan mangsa kudu golek ing
pinggiran. Kanggo batas antarane pinggiran lan banyu, dhewe tentukne batase,
yaiku tempat kang dicapai oleh banyu laut ing waktu pasang surut!”.
“Apik
aku setuju karo gagasanmu kuwi!” Jare buaya.
Karo
enek’e pembagian wilayah kekuasaan, skiki ora ana tukaran maneh antarane Sura
lan Buaya. Kelorone uwis sepakat kanggo ngehormati wilayahe dhewe-dhewe.
Nanging
ing wayah dina, Iwak hiu Sura golek mangsa ing sungai. Hal kuwi dilakokne karo
meneng-meneng men Buaya ora ngerti. Mula-mula hal iki ora ketahuan. Nanging ing
wayah dina Buaya ngerteni kelakuan iwak Hiu Sura iku. Ngerti wae Buaya nesu
weruh iwak Hiu Sura nglanggar janjine.
“He
Sura, ngapa kowe nglanggar peraturan kang uwis dhewe sepakati? Ngapa kowe wani
mlbu sungai kang wilayah kekuasaanku?” pitakone Buaya.
Iwak
Hiu Sura kang ora ngrasa salah tenang-tenang wae.
“Aku
nglanggar kesepakatan? Apa ora sungai iki ana banyune. Aku kan wis ngomong nek
aku penguasa banyu? Nah sungai iki’kan ana banyune, dadi iki termasuk daerah
kekuasaanku,” Jare Iwak Hiu Sura.
“Apa?
Kali kuwi kan nggon ing pinggiran, apa maneh daerah kekuasaanmu kuwi ing segara
dadi kali kuwi daerah kekuasaanku!”Buaya ngotot.
“Ora
bisa. Aku ora ngomong nek banyu ora mung laut, nanging ya kali,” Jawab ikan Hiu
Sura.
“Kowe
sengaja golek gara-gara Sura?”
“Ora!
Tak pikir alasanku cukup kuat lan ing pihak kang bener!” Jare Sura
“Kowe
sengaja ngakali aku. Aku ora bodo kaya sing mvuk pikir!” Ngomonge Buaya karo
nesu.
“Aku
ga gagas kowe bodo apa pinter, sing penting banyu kali lan banyu segara iku
kekuasaanku!” Sura tetep ga gelem kalah
“nek
ngna kowe pancen ndwe maksud ngapusi aku? Yawis perjanjiane dhewe batal! Sapa
wae sing nduwe kekuatan kang paling elok, ya kae sing dadi penguasa tunggal!”
Omonge Buaya.
“Tukaran
maneh, sapa sing wedi!” Nantang Sura karo kendele.
Pertarungan
antarane iwak Hiu Sura lan Buaya kedadean maneh. Tukaran iki tambah seru lan
dahsyat. Pada-pada nyakiti, pada-pada nyokot lan njotosi. Ing wayah kuwi, banyu
ing sanding dadi abng amarga getih kang metu saka luka-luka keloro kewan kuwi.
De’e kabeh terus tukaran paten-patenan ora leren blas.
Ing
pertarungan dahsyat kuwi, Buaya oleh cokotan saka iwak Hiu Sura ing buntut.
Sakwise buntut kuwi kecokot kepekso buntute mbengkok. Nanging iwak Sura iya
kecokot buntute ngasi ameh pedhot terus iwak Sura bali nyang segara. Buaya puas
uwis bisa mbalekne daerahe.
Pertarungan
antarane iwak Hiu kang nduwe jeneng Sura karo Buaya iki berkesan banget ning
ati masyarakat Surabaya. Merga kuwi peristiwa iki terus-terus digatok-gatokne
karo jeneng Surabaya. Saka peristiwa iki dikanggokne lambing Kota Madya
Surabaya yaiku gambar iwak Sura lan Buaya.
Sakwise,
saka dina peristiwa kemenangan Raden Wijaya dadi dina jadi Kota Surabaya.
Ing
jaman sakiki, pertarungan ngrebutne wilayah banyu lan pinggiran terus kedaen.
Ing musim udan teka kadang banjir nguasai kota Surabaya. Ing musim ketiga
kadang tempat-tempat genangna banyu dadi daratan kering. Ya kuwi Surabaya.
6. Legenda Tangkuban Perahu
Dicaritakake nak Raja Sungging Perbangkara lunga
berburu. Ning tengah hutan sang Raja buang pipis sing ditadahi ono ing godhong
caring. Ono babi hutan jenenge Wayung sing isih topo pengen dadi manungsa
ngombe banyu pipis iku, Wayung sing meteng lan nglahirke bayi ayu. Bayi iku
digawa neng keratin karo bapake lan diparingi jeneng Dayang Sumbi alias
Rarasati.
Akeh Raja sing pengen minang, naming rak ono sing
ditampa. Akhire kathah raja ingkan saling perang. Dayang Sumbi banjur ngasingke
awake dhewe ono ing bukit dikancani asu lanang, jenenge Tumang. Nembe asik
nenun, torak sing dienggo nenun kain tiba ing ngisor. Dayang Sumbi merga ngrasa
males, ngucap tanpa dipikir dawa, deweke ngucap barang sapa iso mbalikke torak
sing tibo mau, nak wong lanang bakal dijadike bojone. Tumang mbalikke torak lan
diparingke marang Dayang Sumbi. Dayang Sumbi akhire nglahirke putra sing
diparingi jeneng Sangkuriang.
Pas Sangkuriang berburu ono ing hutan, Tumang
dikongkon ngoyak babi wadon Wayung. Marga Tumang ora manut banjur dipateni
dening Sangkuriang. Atine Tumang diparingke marang Dayang Sumbi, banjur dimasak
lan dipangan. Sakwise Dayang Sumbi ngerti nak sing dipangan iku atine si
Tomang, Dayang Sumbi dadi murka lan ngepruk sirahe Sangkuriang karo sendok sing
digawe seko tempurung kelapa nganti gawe bekas lecet.
Sangkuriang banjur lunga ngembara muteri dunia.
Saksuwine mlampah menyang wetan akhire tekan daerah kulon meneh lan ora sadar
wes balik ono ing panggonane Dayang Sumbi, panggone ibune. Sangkuriang orak
ngenali nak putri ayu sing ditemoni iku Dayang Sumbi – ibune dewe. Merga padha
rak ngertine banjur kedadean padha saling tresna. Ora sengaja Dayang Sumbi
ngerti nak Sangkuriang iku putrane dewe, merga anane tandha lecet ing sirahe
Sangkuriang. Nanging Sangkuriang rak gelem terimo lan ngeyel njaluk rabi karo
Dayang Sumbi. Banjur Dayang Sumbi nyuwun marang Sangkuriang supadhos digawekke
perahu lan tlogo kanggo mbendung kali Citarum , diparingi wektu sewengi.
Sangkuriang nyanggupi.
Banjur digawe perahu seko wit sing tukul ono ing
wetan, tunggul/pokok wit iku malih dadi gunung Ukit Tanggul. Rantinge
dikumpulke ono ing kulon lan dadi Gunung Burangrang. Dibantu karo guriang ,
bendungan iku wes meh dadi. Tapi Dayang Sumbi nyuwun marang Sang Hyang Tunggal
supadhos maksude Sangkuriang iku rak kedadean. Dayang Sumbi banjur nyebarke
irisan boeh raring (kain putih tenunane), pas iku srengenge metu saka wetan.
Sangkuriang jadi wedhi, ing angkara murka bendungan sing ono ng Sanghyang
Tikoro dijebol, sumpelan aliran kali Citarum dibalangke marang wetan lan dados
awujud Funung Manglayang. Banyu Talogo Bandung akhire asat meneh. Prahu sing
digawe karo susah payah iku dipancal menyang lor lan malih wujud dados Gunung
Tangkuban Prahu.
Sangkuriang trus ngoyak DAYANG Sumbi sing
mendadak ngilang ono ing Gunung Putri lan malih wujud jadi kembang jaksi.
Sangkuriang dhewe sakbare tekan ono ing panggonan sing diarani Ujung berung
akhire banjur ngilang marang alam ghaib (ngahiyang)
0 comments:
Post a Comment